Adaptacja

Blog
Etapy adaptacji:

Etap 1
Pierwszy etap obejmuje rozmowę z rodzicami i przedstawienie placówki. Poznanie pracowników, którzy będą pracować z dzieckiem.

Etap 2
Drugie etap obejmuje:
- pojawienie się dziecka w żłobku/przedszkolu,
- możliwie najlepiej dostosowany czas dla dziecka (skrócony) zaczynamy od 30 min do 1 h czasu,
- staramy się otrzymać maksymalnie dużo informacji o dziecku,
- przekazujemy rodzicom najbardziej istotne informacje o funkcjonowaniu placówki oraz zasadach panujących w naszej grupie.
 
Etap 3
W pierwszy dzień akceptujemy jak dziecku towarzyszy rodzic. Dziecko dla ułatwienie emocjonalego zapoznaje się z przestrzenią oraz zajęciami prowadzacymi przez Panie. Wchodzi w grupę rówieśników oraz poznaje przestrzeń otaczającą nas. (1h - 1,5h)
 
Etap 4
W drugi, trzeci dzień staramy się, aby dziecko weszło bez rodzica i również bez niego przez krótki czasu pozostało w sali, poznawało nasze pomoce oraz otoczenie z pomacą Pań i dzieci.
 
Etap 5
W kolejnych dniach staramy się, aby dziecko po krótkim czasie spędzonym z rodzicem w szatni i pożegnianu z rodzicem weszło w miare samodzielnie do naszej sali. Oczywiscie Mama i/lub tata są w niedalekiej okolicy w razie gdyby dziecko zatęskniło za rodzicami i potrzebowało z nimi kontaktu. Dążymy do tego, aby żłobek/przedszkole stało się w świadomosci dziecka jego miejscem bez mamy i taty, gdzie czuje się bezpiecznie i przebywa w towarzystwie swoich kolegów i koleżanek. Aby stało się miejscem dziecka. W kolejne dni oczywisie może kontaktować się z nami telefonicznie oraz jest proszony o wcześniejszy odbiór dziecka, jeżeli widzimy, że jest to koniecznie dla dziecka. W miarę możliwosci proponujemy rodzicom aby pierwsze 1,5 - 2 tygodnie dziecko było odbieranie przed godzina 12. Oczywiście dana adaptacja zależy od dziecka w skrajnych przypadkach może trwać znacznie dłużej.
 
W adaptacji niezmiera jest współpraca rodzica.
Warto pamiętać, że pierwszym krokiem do udanej adaptacji jest gotowość rodzica. Bez niej nie ruszymy do przodu. Przekonanie o słuszności swojej decyzji znacznie pomoże przejść ten okres. Trudny, ale niezbędny dla dalszego rozwoju dziecka. Pierwszym krokiem do bezpiecznego wprowadzenia dziecka w nowe miejsce jest uporządkowanie własnych emocji z tym związanych. Oczywiście one będą się zmieniać, ważne jednak, by je zauważać i akceptować, nie przenosić nieświadomie na dziecko. Zależy nam na tym, żeby czuli Państwo nasze wsparcie w tym procesie, który może trwać nawet do kilku miesięcy. W tym czasie odpowiemy na Państwa pytania i wątpliwości. Wsparcie to rozumiemy także jako rozmowę o braku gotowości, jednak decyzja o przerwaniu procesu adaptacji zawsze musi być świadomie podjęta, przedyskutowana i przemyślana. Nie jesteśmy w stanie przygotować poradnika odpowiedniego dla każdej rodziny, nie znamy magicznych zaklęć. Proces adaptacji, to nic innego, jak czas na zbudowanie relacji z nauczycielem i zbudowanie poczucia bezpieczeństwa w nowym miejscu. Gotowść dziecka i rodzica w nowym rozdziale ich życia .
 
W adaptacji natomiast trudne może być pogodzenie się rodziaca z rostaniem dziecka.
Oczywiscie tutaj nasza rola, aby wspomagac rodzica i uswiadamiac mu że dziecko jest w dobrych rekach. Nie pomaga również kiedy rodzic stoi za drzwiammi i co moment zagląda do sali aby sprawdzić ''czywszystko jest ok''.
Założenie negatywne rodzica od początku do etapu adaptacji i całej socjalizacji w żłobku/przedszkolu przeszkadza. Emocje przenoszone są na dziecko.

Rozstanie z najważniejszymi osobami i opiekunami, wejście w nową grupę, konieczność odnalezienia się w gąszczu relacji międzyludzkich, zaufanie nowemu opiekunowi, stawanie wobec faktu, że nie jest się jedynym dzieckiem, którym zajmuje się dorosły. Dziecko w pierwszych tygodniach, a nawet miesiącach pobytu w żłobku/przedszkolu ma naprawdę dużo spraw do ułożenia. Płacz jest najprostszym sposobem przekazywania emocji, my to rozumiemy i mamy w sobie gotowość do uspokojenia płaczącego dziecka. Jednak to rodzic musi ufać i mieć przekonanie, że choć i jemu jest trudno, chce wyjść. Nie zgadzamy się na znikanie dziecka. Decyzję o wyjściu z placówki każdorazowo można skonsultować z personelem.
 
Etap 6
Rodzice powinni w rozstaniu z dzieckiem dostrzec również pozytywne elementy:
- dziecko przebywa w dobrze zorganizowanym otoczeniu,
- socjalizuje się z innymi dziećmi,
- rozwija swoja samodzielność emocjonalna ruchową i społeczną,
- możliwosć bardziej zitegrowanego rozwoju poza jego domem.