Etapy adaptacji:
Etapy adaptacji
Etap 1
Spotkanie Rodziny z nauczycielem i dyrekcją w przedszkolu. Poznanie przestrzeni, omówienie wszelkich istotnych kwestii związanych ze współpracą i sprawdzenie czy jesteśmy dla siebie stworzeni.
Spotkanie Rodziny z nauczycielem i dyrekcją w przedszkolu. Poznanie przestrzeni, omówienie wszelkich istotnych kwestii związanych ze współpracą i sprawdzenie czy jesteśmy dla siebie stworzeni.
Etap 2
po uzyskaniu od Rodziców szczegółowych informacji na temat Dziecka i przekazaniu informacji na temat funkcjonowania placówki i zasad w niej obowiązujących oraz ustaleniu terminu rozpoczęcia…zaczynamy
po uzyskaniu od Rodziców szczegółowych informacji na temat Dziecka i przekazaniu informacji na temat funkcjonowania placówki i zasad w niej obowiązujących oraz ustaleniu terminu rozpoczęcia…zaczynamy
Pierwszy dzień w żłobku/przedszkolu
- Zaczynamy od pobytu przez ok. godzinę. Rodzic oczekuje w szatni, Dziecko wraz z nauczycielem poznaje dzieci i przestrzeń, w każdej chwili może dołączyć do Rodzica.
- Zaczynamy od pobytu przez ok. godzinę. Rodzic oczekuje w szatni, Dziecko wraz z nauczycielem poznaje dzieci i przestrzeń, w każdej chwili może dołączyć do Rodzica.
Etap 3
To stopniowe włączanie Dziecka do życia grupy. Wydłużanie pobytu w przedszkolu. Rodzic może być obecny w szatni lub wybrać się na spacer. Jesteśmy w łączności telefonicznej. Przekazujemy informacje o samopoczuciu Dziecka.
To stopniowe włączanie Dziecka do życia grupy. Wydłużanie pobytu w przedszkolu. Rodzic może być obecny w szatni lub wybrać się na spacer. Jesteśmy w łączności telefonicznej. Przekazujemy informacje o samopoczuciu Dziecka.
Etap 4
W kolejnych dniach staramy się, aby dziecko po krótkim czasie spędzonym z rodzicem w szatni i pożegnaniu z rodzicem dołączyło do grupy. Mama i/lub tata mogą być w niedalekiej okolicy, w razie gdyby dziecko zatęskniło za rodzicami i potrzebowało z nimi kontaktu. Dążymy do tego, aby żłobek/przedszkole stało się w świadomości dziecka jego miejscem. Tak jak Rodzice pracują, tak ono pracuje w przedszkolu/żłobku. Bez mamy i taty, w towarzystwie swoich kolegów i koleżanek oraz Cioć. Pozostajemy w łączności telefonicznej i przekazujemy informacje o samopoczuciu. Brak informacji to najlepsza informacja. W miarę możliwości, proponujemy Rodzicom, aby pierwsze 2 tygodnie dziecko było odbierane wcześniej, aby samo zapragnęło być dłużej. Co następuje i pojawia się chęć być dłużej zamiast wracać do domu. Każda Rodzina jest inna i każda adaptacja przebiega indywidualnie.
W kolejnych dniach staramy się, aby dziecko po krótkim czasie spędzonym z rodzicem w szatni i pożegnaniu z rodzicem dołączyło do grupy. Mama i/lub tata mogą być w niedalekiej okolicy, w razie gdyby dziecko zatęskniło za rodzicami i potrzebowało z nimi kontaktu. Dążymy do tego, aby żłobek/przedszkole stało się w świadomości dziecka jego miejscem. Tak jak Rodzice pracują, tak ono pracuje w przedszkolu/żłobku. Bez mamy i taty, w towarzystwie swoich kolegów i koleżanek oraz Cioć. Pozostajemy w łączności telefonicznej i przekazujemy informacje o samopoczuciu. Brak informacji to najlepsza informacja. W miarę możliwości, proponujemy Rodzicom, aby pierwsze 2 tygodnie dziecko było odbierane wcześniej, aby samo zapragnęło być dłużej. Co następuje i pojawia się chęć być dłużej zamiast wracać do domu. Każda Rodzina jest inna i każda adaptacja przebiega indywidualnie.
Bardzo istotna jest świadomość, że tak jak ważna jest gotowość Dziecka, tak samo ważna jest gotowość Rodzica .
Przekonanie o słuszności swojej decyzji znacznie pomoże przejść ten okres. Ważnym krokiem do bezpiecznego wprowadzenia dziecka w nowe miejsce jest uświadomienie i uporządkowanie własnych emocji, aby uniknąć przekazywania ich Dziecku.
Przekonanie o słuszności swojej decyzji znacznie pomoże przejść ten okres. Ważnym krokiem do bezpiecznego wprowadzenia dziecka w nowe miejsce jest uświadomienie i uporządkowanie własnych emocji, aby uniknąć przekazywania ich Dziecku.
Zależy nam na tym, aby Państwa wspierać tak jak tego potrzebujecie w tym wyjątkowym czasie. Odpowiemy na Państwa pytania i wątpliwości. Zasugerujemy strategie.
Adaptacja, to czas na zbudowanie relacji z nauczycielem i zbudowanie poczucia bezpieczeństwa w nowym miejscu. Gotowość dziecka i rodzica na nowy rozdział ich życia .
Podczas adaptacji, a także już po jej zakończeniu rozstania mogą być trudne. Może towarzyszyć im płacz dziecka. Dziecko wyraża tak trudne emocje i będziemy je wspierać. Prosimy o Państwa zaufanie u współpracę. Wyczekiwanie pod drzwiami i nasłuchiwanie, zaglądanie do sal wydłuża i jeszcze utrudnia rozstanie oraz daje poczucie niepewności dziecku. Podobnie jak znikanie rodzica bez pożegnania. Każdą wątpliwość możecie Państwu skonsultować z nauczycielkami. Jesteśmy, aby wspierać Dziecko i Państwa.
Prosimy pamiętać, że dołączając do naszej społeczności:
- dziecko przebywa w dobrze zorganizowanym otoczeniu,
- socjalizuje się z innymi dziećmi,
- rozwija swoja samodzielność emocjonalną, ruchową i społeczną,
- pozostaje pod opieką troskliwych cioć.
- dziecko przebywa w dobrze zorganizowanym otoczeniu,
- socjalizuje się z innymi dziećmi,
- rozwija swoja samodzielność emocjonalną, ruchową i społeczną,
- pozostaje pod opieką troskliwych cioć.